فرق بین پوکه و سنگهای آذرین

فرق بین پوکه و سنگ های آذرین

0
(0)

پوکه معدنی سنگی آذرین با بافت اسفنجی میباشد که عمدتاً از گاز تشکیل شده است. معمولاً عمدتاً از رشته های موازی با حفره های متناوب تشکیل شده است که ساختاری شکننده را تشکیل می دهند.
در خصوص فرق بین پوکه و سنگ های آذرین باید گفت که پوکه نوعی سنگ آذرین سطحی است. که هنگام خروج گدازه‌ای با محتوای بسیار زیاد آب و گاز از یک آتشفشان تولید می‌شود. با فرار حباب های گاز، گدازه کف می شود و وقتی این گدازه سرد و جامد می شود. نتیجه یک ماده سنگی بسیار سبک است که با حباب های ریز گاز پر شده است.
معمولاً به رنگ روشن است که نشان می دهد سنگی آذرین است. که محتوای سیلیس زیاد و آهن و منیزیم کمی دارد، نوعی که معمولاً به عنوان ریولیت طبقه بندی می شود. پوکه برای ساختن مصالح ساختمانی سبک وزن مانند بلوک های بتنی و خود بتن استفاده می شود.

استفاده از سنگ پوکه

باقیمانده سنگ پوکه استخراج شده به عنوان ساینده (برای مراقبت های شخصی، پاک کننده های صنعتی، پاک کن های لاستیکی، شلوار جین با سنگ و غیره)، جاذب (خاک گلدان، بستر حیوانات خانگی و غیره) و مواد برای معماری استفاده می شود. (عایق، سقف، محوطه سازی و …) پس در خصوص فرق بین پوکه معدنی و سنگ های آذرین باید گفت پوکه از سنگهای اذرین تشکیل شده اند.

انواع سنگ های آذرین و پوکه معدنی


سنگ‌های آذرین به دو نوع طبقه بندی می‌شوند :


سنگ های آذرین داخلی:

این سنگ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که ماگما در داخل زمین بسیار آهسته و تا هزاران یا میلیون‌ها سالها بعد سرد می‌شود تا زمانی که جامد شود. این به مواد معدنی اجازه می‌دهد تا به آرامی متبلور شوند و تشکیل شوند، بنابراین اندازه آن بزرگ است و با بافت دانه‌ای درشت مشخص می‌شود.

فرق بین پوکه و سنگ های آذرین


مهمترین سنگهای آذرین داخلی عبارتند از:


گرانیت:

گرانیت سنگ آذرین زیرزمینی با دانه متوسط تا درشت متشکل از کوارتز و فلدسپات است که آن را غنی از سیلیس، پتاسیم، سدیم و مقادیر کمی مواد معدنی میکا و آمفیبول می کند، بنابراین حاوی مقادیر کمی آهن، کلسیم، و منیزیم و گرانیت در چندین رنگ روشن یافت می شود: قرمز، صورتی، خاکستری و سفید.


گرانودیوریت:

گرانودیوریت از بیوتیت سیاه، هورنبلند خاکستری، کوارتز خاکستری نیمه شفاف و پلاژیوکلاز سفید روشن تشکیل شده است. و به رنگ زنگ مانندی ظاهر می شود که نشان دهنده فرآیندهای هوازدگی است که عنصر آهن را آزاد می کند.


گابرو:

از دانه های درشت مواد معدنی: فلدسپات، الیوین و اوژیت تشکیل شده است .که با رنگ سیاه یا سبز تیره آن متمایز می شود و در پوسته اقیانوسی یافت می شود. سنگ تروکتولیت یکی از انواع سنگ گابرو است و از دانه‌های درشت مواد معدنی پلاژیوکلاز آهکی و الیوین غنی از آهن و منیزیم تشکیل شده است که ماده معدنی غالب است و پیروکسن ندارد.


دیوریت:

دیوریت از نظر ترکیب بین سنگ های گرانیت و گابرو قرار دارد و از کانی های هورنبلند سیاه و فلدسپات پلاژیوکلاز تشکیل شده است. رنگ آن سیاه و سفید است.


آنورتوزیت:

آنورتوزیت یک سنگ آذرین زیرزمینی با توزیع پراکنده است که به طور کامل از فلدسپات پلاژیوکلاز تشکیل شده است، که سنگی به رنگ روشن است.


کیمبرلیت :

کیمبرلیت سنگی غنی از ماده معدنی الیوین است که حاوی عناصر منیزیم و آهن است که به آن رنگ تیره می دهد. دیوپسید و فلوگوپیت زمانی که گدازه به سرعت از گوشته زمین ساطع می شود تشکیل می شود.


پریدوتیت:

در قسمت بالایی زمین قرار دارد و سرشار از آهن و منیزیم است که دو ماده معدنی الیوین آن را تشکیل می دهند و پیروکسن که آن را نسبت به بقیه سنگ ها چگالی تر می کند، اما حاوی مقدار کمی پیروکسن است.

مجموعه پوکه سازه توزیع کننده و مرکز فروش پوکه معدنی، پوکه معدنی قروه، پوکه قروه و فروش سنگ پا و ارسال آن به سراسر ایران می باشد. برای اطلاع از قیمت پوکه معدنی، خرید پوکه معدنی، قیمت سنگ پا و خرید سنگ پا با ما در تماس باشید.


پیروکسنیت :

از کانی های تیره رنگی مانند پیروکسن، کمی الفین و آمفیبول غنی از آهن و منیزیم تشکیل شده است که در کف دریا در زیر سنگ های بازالتی تشکیل شده است.


کوارتز مونزونیت:

از کوارتز و فلدسپات تشکیل شده است که به سنگ رنگی روشن می دهد همچنین حاوی درصد کمی هورنبلند و بیوتیت است که به آن رنگ تیره می دهد و شبیه سنگ گرانیت است با این تفاوت که مقدار کمتری دارد.


سینیت :

از فلدسپات پتاسیم، فلدسپات پلاژیوکلاز تشکیل شده است و حاوی کوارتز کم یا بدون آن است و درصدی از کانی هورنبلند را در خود دارد و با وجود کریستال های بزرگ ناشی از خنک شدن آهسته زیرزمینی مشخص می شود.


تونالیت:

تونالیت یک سنگ آذرین زیرزمینی گسترده اما غیر معمول است، سنگی گرانیت مانند است، اما فلدسپات قلیایی ندارد و این سنگ ها حاوی کوارتز و بیوتیت هستند.

کاربرد پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی چیست؟ پوکه سنگی طبیعی است که کاربردهای عملی زیادی دارد. می توان آن را در قطعات بزرگ یا پودرهای ریز به دست آورد. امروزه از پوکه بیشتر بعنوان مصالح ساختمانی استفاده میکنند. همچنین به طور گسترده ای به عنوان یک ماده ساینده در تمیز کردن مواد برای استفاده شخصی و برای استفاده در اطراف خانه استفاده می شود. برای اینکه بدانید کاربرد پوکه چیست با ما همراه باشید.

پوکه قروه چیست؟

پوکه قروه یکی از بهترین و باکیفیت ترین انوع پوکه معدنی می باشد که کاربردهای وسیعی در صنعت ساختمان سازی دارد. این پوکه معدنی در قروه بدست آمده و ناشی از فعالیت های آتشفشانی می باشد. پوکه معدنی قروه بسیار کاربردی بوده و قیمت بیشتری نسبت به سایر پوکه ها دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

اسکرول به بالا